Calcium

Calcium (kalk) is een mineraal dat het lichaam nodig heeft. Als er iets is waar veel calcium in zit, dan is het zuivel. Melk(producten) en kaas leveren bij een gemiddelde consumptie samen zeker 70% van al het calcium dat je op een dag binnenkrijgt.

Calcium zit in alle melkproducten. Het maakt niet uit of je volle, halfvolle of magere producten gebruikt.

Hoeveel calcium zit er in zuivel?
 ZuivelproductCalcium (in mg)
1 glas halfvolle melk (150 ml)185
1 schaaltje yoghurt (150 ml)155
1 plak Goudse kaas (20 gram)225
10 gram boter1,5

Gebruik je genoeg calcium op een dag? Doe de test met het Calciumdagboek.

Calcium en de botten
Calcium is een van de belangrijkste bouwstenen van de botten. Zonder voldoende calcium in de voeding kunnen de botten niet stevig blijven. Dat geldt niet alleen voor kinderen in de groei, maar ook voor volwassenen. Botweefsel wordt namelijk steeds afgebroken en weer opgebouwd. Daar is veel calcium voor nodig. Maar ook vitamine D en voldoende beweging zijn essentieel. Tot ongeveer het dertigste jaar is er meer opbouw dan afbraak van botweefsel. Dan wordt de‘piekbotmassa’ bereikt. Daarna is de afbraak groter en treedt langzaam maar zeker botontkalking (osteoporose) op.
   
Calcium en de bloeddruk
Er bestaan diëten die de bloeddruk kunnen verlagen. Dit is bijvoorbeeld een voeding die bestaat uit veel groenten, fruit, magere en haflvolle zuivelproducten, volkoren graanproducten en weinig verzadigd vet, transvet en alcohol. Door deze voeding te gebruiken kan de bloeddruk positief worden beïnvloed. Dit positieve effect kan samenhangen met het hoge gehalte aan eiwit en calcium in de magere en halfvolle zuivelproducten uit deze voeding.

... En calcium doet meer!
Calcium is ook nodig voor de werking van de spieren. Verder is het een bouwstof voor hormonen, lichaamscellen en spieren.