DEEL

Voedingsadvies voor volwassenen 19-50 jaar

Onderstaand overzicht laat zien wat een volwassen persoon per dag gemiddeld nodig heeft:

Brood 6 – 7 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 4 – 5 stuks of opscheplepels (200- 250 gram)
Groente 4 opscheplepels (200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk of melkproducten 3 bekers (450 ml)
Kaas 1,5 plak (30 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 100 -125 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en
braadproducten en olie
45 – 50 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1,5 – 2 liter

Bron: Voedingscentrum

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12. Hoeveel van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze voedingsstoffen levert 450 ml halfvolle melk je op? Geldt voor 19-50 jarigen.

Vitamine B2 66%
Vitamine B12 64%
Calcium 55%
Fosfor 40%
Eiwit 29%
Zink 19%
Vitamine B6 12%
Foliumzuur 8%