DEEL

Voedingsadvies voor volwassenen van 51-70 jaar

Vanaf je vijftigste heeft je lichaam minder energie uit de voeding nodig voor de opbouw en het onderhoud van het lichaam. Er is wel meer calcium nodig om de botten sterk te houden en het proces van osteoporose af te remmen. Zuivel is de belangrijkste bron van calcium. Daarom is de geadviseerde hoeveelheid zuivelproducten hoger dan voor de groep van 19 tot 50-jarigen.

Onderstaand overzicht laat zien wat je per dag gemiddeld nodig heeft:

Brood 5 – 6 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 3 – 4 stuks of opscheplepels (150 – 200 gram)
Groente 4 opscheplepels (200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk of melkproducten 3 – 4 bekers (500 – 550 ml)
Kaas 1,5 plak (30 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 100 – 125 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en braadproducten en olie 40- 45 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1,5 – 2 liter

Bron: Voedingscentrum

Belangrijke voedingsstoffen

Bij het klimmen der jaren worden bepaalde voedingsstoffen steeds belangrijker. Dit zijn calcium, vitamine D en vitamine B12.

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12.
In onderstaande tabel kun je zien hoeveel 500 à 550 ml halfvolle melk (twee à drie glazen) oplevert aan genoemde voedingsstoffen die dagelijks aanbevolen worden.

Vitamine B12 80%
Vitamine B2 69%
Fosfor 56%
Calcium 55%
Eiwit 29%
Zink 22%
Foliumzuur 11%
Vitamine B6 10%
Calorieën 11%

De  informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).