DEEL

Voedingsadvies voor ouderen van 70+

Vanaf de leeftijd van 70 jaar heeft het lichaam nog minder energie uit de voeding nodig voor de opbouw en het onderhoud van het lichaam. Er is wel meer calcium nodig om de botten sterk te houden en het proces van osteoporose af te remmen. Zuivel is de belangrijkste bron van calcium. Daarom is de geadviseerde hoeveelheid zuivelproducten hoger dan voor de groep van 50-70 jarigen.

Onderstaand overzicht laat zien wat je per dag gemiddeld nodig hebt:

Brood 4 – 5 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 2 – 4 opscheplepels (100 – 200 gram)
Groente 3 opscheplepels (150 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk of melkproducten 4 – 5 bekers (650 ml)
Kaas 1 plak (20 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 100 – 125 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en braadproducten en olie 35- 40 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1,5 – 2 liter

Bron: Voedingscentrum

Belangrijke voedingsstoffen

Bij het klimmen der jaren worden bepaalde voedingsstoffen steeds belangrijker. Dit zijn calcium, vitamine D en vitamine B12.

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12.
In onderstaande tabel kun je zien hoeveel 650 ml halfvolle melk oplevert aan genoemde voedingsstoffen die dagelijks aanbevolen worden.

Vitamine B12 104%
Vitamine B2 90%
Fosfor 73%
Calcium 66%
Eiwit 39%
Zink 28%
Foliumzuur 15%
Vitamine B6 13%
Calorieën 17%


De op deze pagina geboden informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).