DEEL

Botontkalking

Wat is botontkalking?

Botontkalking is een aandoening die zowel bij mannen als vrouwen voorkomt. De botten worden zo zwak (poreus) dat je zomaar iets kunt breken. Vaak is men zich er echter niet van bewust doordat er geen klachten zijn. Botontkalking wordt pas ‘zichtbaar’ op het moment dat er een ongelukje gebeurt. Naar schatting hebben ruim 800.000 mensen in Nederland botontkalking. Vrouwen krijgen deze aandoening meestal rond hun zestigste levensjaar. Mannen volgen zo’n tien jaar later. Overigens komt botontkalking ook voor bij jongere mensen.

Oorzaken

Botten zijn altijd in ‘beweging’: er wordt nieuw bot aangemaakt en er wordt oud bot afgebroken. Tot aan het dertigste levensjaar wordt zo dag in, dag uit gebouwd aan de botdichtheid. Bij volwassenen van rond de dertig is de maximale botdichtheid zo’n beetje bereikt. De botten zijn dan op hun hardst en op hun sterkst. Men noemt dit de ‘piekbotmassa’.
Na het bereiken van de piekbotmassa gaat de conditie van de botten langzaam achteruit. Tegen de tijd dat we zestig, zeventig jaar zijn, kan het botweefsel zo broos van structuur zijn dat er maar één misstap voor nodig is om iets te breken. Dit proces noemt men botontkalking of osteoporose.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Osteoporose is soms wel te voorkomen, maar niet te genezen. Wat je er onder andere tegen kunt doen, is het proces afremmen door:

  • voldoende te bewegen;
  • ervoor te zorgen dat je genoeg calcium binnenkrijgt;
  • veel buiten bewegen.

De rol van zuivel

Om de voorraad calcium op peil te houden, heb je elke dag een bepaalde hoeveelheid nodig. Zuivel is een belangrijke bron. Calcium uit zuivel wordt meestal beter opgenomen door het lichaam dan kalk afkomstig uit plantaardige bronnen. Je krijgt al driekwart van de benodigde hoeveelheid calcium binnen als je elke dag twee plakken kaas en drie melkproducten (zoals yoghurt, vla en karnemelk) eet. In zuivelproducten zit ook vitamine D. Calcium heeft vitamine D nodig om opgenomen te worden in het lichaam. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid ook vitamine D aangemaakt.

Beweging = belangrijk

Het is belangrijk om vóór je 30e jaar sterke botten op te bouwen en ze daarna te onderhouden; bijvoorbeeld door hardlopen, tennissen of dansen. Elke vorm van lichaamsbeweging waarbij het lichaam met zijn eigen gewicht wordt belast, is zinvol om botontkalking te voorkomen. Wanneer je al botontkalking hebt, is het zaak de botten niet al te veel te belasten. Daarom zijn zwemmen en fietsen heel geschikt als beweging, ze verbeteren de spiercoördinatie en het uithoudingsvermogen.

Vragen en antwoorden over botontkalking

In Margriet wordt veel aandacht besteed aan botontkalking of osteoporose, een ziekte die vaak (onterecht) wordt gezien als een ouderdomskwaal. In samenwerking met de Nederlandse Osteoporosestichting en de NZO werd onder meer een lijst samengesteld van 41 vragen én antwoorden over deze ‘onzichtbare ziekte’. Hierin komt aan de orde wat botontkalking precies inhoudt, wat je er zelf aan kunt doen om het te voorkomen en hoe zuivel hier een rol in speelt.

Klik hieronder op het icoon om het artikel te bekijken, te downloaden of uit te printen:
[Artikel]

Meer informatie?

De Osteoporose Stichting geeft begeleiding aan de vereniging van osteoporose patiënten en geeft bekendheid over de oorzaak, preventie en de behandeling van osteoporose.