DEEL
Test jezelf!

Hoe-gezond-eet-je test

Beantwoord onderstaande vragen en je krijgt een indicatie van hoe gezond je eet.

Ga voor gezond tips

  • Zorg ervoor dat je gevarieerd eet, dan is de kans groot dat je alle belangrijke voedingsstoffen als vitamines, koolhydraten, eiwitten, mineralen, vezels en vocht binnenkrijgt.
  • Wees zuinig met vet! Smeer boter dun op brood en gebruik niet te veel boter of olie bij de bereiding van de warme maaltijd.
  • Boterhammen, aardappelen, pasta en rijst bevatten niet veel vet, dat zit meestal in het beleg of in de saus. Let daar dus op.
  • Groente en fruit zitten barstensvol vitamines, mineralen en vezels. Wie veel groente en fruit eet, vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Als je drie maaltijden per dag eet, heb je minder behoefte aan tussendoortjes: wel zo gezond!
  • Door veel te drinken, worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Met anderhalve liter vocht per dag zit je goed. Wat betreft alcohol: te veel is niet goed.
  • Wees zuinig met zout. Te veel zout laat de bloeddruk oplopen.
  • Vlees, vis, kip of vleesvervanger bevatten eiwit, ijzer en B-vitamines.
  • Melk bevat eiwit, calcium, B-vitamines, fosfor en zink.

De op deze pagina geboden informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).