DEEL

Voedingsadvies voor kinderen van 4-8 jaar

Onderstaand overzicht laat zien wat kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar elke dag gemiddeld nodig hebben:

Brood 3 – 4 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 2 – 3 stuks of opscheplepels (100 – 150 gram)
Groente 2 – 3 opscheplepels (100 – 150 gram)
Fruit 1,5 stuks (150 gram)
Melk of melkproducten 2 – 3 bekers (400 ml)
Kaas 1/2 plak (10 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 60 – 80 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en braad-
producten en olie voor de bereiding en op brood
30 – 35 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1 liter

Bron: Voedingscentrum

Tussendoortjes

Drie maaltijden zijn de basis. Zorg dus altijd voor een ontbijt, lunch en warme maaltijd. Maar daarnaast kun je je kind dagelijks ook twee á drie tussendoortjes geven. Het is handig om ook hier vaste momenten voor in te bouwen, bijvoorbeeld rond koffie- en theetijd. En neem rustig de tijd. Als je kinderen nog klein zijn, maak het tussendoortje dan niet te groot. Dat neemt de eetlust weg. Onderstaande tussendoortjes zijn een goede aanvulling op de hoofdmaaltijden:

Gezonde tussendoortjes Zoete tussendoortjes met weinig calorieën Hartige tussendoortjes met weinig calorieën
·         een soepstengel·         een beker halfvolle melk of ongezoete drinkyoghurt·         een rijstwafel

·         een biscuitje

·         een stuk fruit

·         een kerstomaatje

·         een plakje komkommer met een blokje kaas

·         een paar radijsjes

·         een paar worteltjes

·         een schaaltje magere yoghurt met vers fruit

·         een plak ontbijtkoek

·         een beker thee met melk

·         een glas vers sinaasappelsap

·         een kop bouillon

·         een augurk

·         een biscuitje·         een lange vinger·         een lolly

·         een speculaasje

·         een dropje

·         een snoepje

·         een pepermuntje

·         een spekkie of marshmallow

·         een toffee

·         een waterijsje

·         een zelfgemaakt ijsje van ingevroren magere vruchtenyoghurt

·         een handje Japanse mix·         een  toastje met ei·         een zout koekje

·         een blokje 20+-kaas

·         een zure bom

·         een handje zoute stokjes

 

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12.
Hoeveel van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze voedingsstoffen levert 400 ml halfvolle melk je op? Geldt voor 4-8 jarigen.

Vitamine B12 138%
Vitamine B2 103%
Calcium 69%
Eiwit 61%
Fosfor 52%
Zink 30%
Vitamine B6 19%
Foliumzuur 18%
Calorieën 13%

De op deze pagina geboden informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).