DEEL

Voedingsadvies voor kinderen van 9-13 jaar

Tussen het tiende en veertiende jaar groeien meisjes harder; jongens volgen een paar jaar later met een groeispurt. Maar groeispurt of niet, gezonde voeding is voor iedereen belangrijk. Onderstaand overzicht laat zien wat kinderen in de leeftijd van 9 tot 13 jaar elke dag gemiddeld nodig hebben:

Brood 4 – 5 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 3 – 4 stuks of opscheplepels (150- 200 gram)
Groente 3 – 4 groentelepels (150 – 200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk of melkproducten 4 – 5 bekers (600 ml)
Kaas 1 plak (20 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 80- 100 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en braadproducten
en olie
35 – 40 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1 – 1,5 liter

Bron: Voedingscentrum

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12.
Hoeveel van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze voedingsstoffen levert 600 ml halfvolle melk je op?
Geldt voor 9-13 jarigen.

Vitamine B2 108%
Vitamine B12 135%
Calcium 63%
Eiwit 54%
Fosfor 52%
Zink 31%
Vitamine B6 19%
Foliumzuur 18%
Caloriën 13%

De op deze pagina geboden informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).