DEEL

Promotie melk

Melk is door de afgelopen jaren heen regelmatig te bewonderen geweest in TV-reclames. Hieronder vind je drie oude reclamecampagnes die het drinken van melk promoten.

Helden met melk

Het Nederlands Zuivelbureau, in 1950 opgericht door de zuivelindustrie, maakte reclame voor zowel melk kaas, als boter. De eerste grote melkcampagne begon in 1958. Het bureau gaf reclamebureau Prad de opdracht een actie te ontwerpen met als doel: “de melk optillen uit de oude sfeer van melk-van-de-bonte-koe tot een nieuwe status van moderne, flinke sportieve drank in de ogen van groot en (vooral) klein”.

Op 26 november 1958 verscheen in alle dagbladen een advertentie waarin bekende Nederlanders van destijds, zoals voetbalscheidsrechter Leo Horn, de Brigade der Melkwegvaarders (ofwel de melkbrigadiers) lanceerden. Kinderen die dagelijks een glas melk extra dronken, mochten lid worden van de M-brigade en kregen behalve een mouw-embleem ook een wimpel en gratis toegang tot attracties als Ouwehands Dierenpark en de Efteling.
Het succes van de M-brigade overrompelde de organisatoren. Binnen een half jaar waren meer dan 320.00 kinderen lid geworden. Hun aantal zou nog groeien tot bijna een half miljoen.

Joris Driepinter

In 1965 lanceerde het Zuivelbureau een minder bewerkelijke campagne. Daarin draaide het om de avonturen van Joris Driepinter die dank zij de melk tot indrukwekkende krachttoeren in staat was. Joris kreeg nog meer impact toen hij vanaf 1967 op televisie zijn kunsten kon vertonen. Hij hield het 13 jaar lang vol. In 1978 verdween hij, niet omdat zijn populariteit dalende was. De reden was dat het reclameblok van zeven uur ’s avonds naar een later tijdstip ging. “En op dat tijdstip ligt de doelgroep, de kinderen tussen zes en twaalf jaar, grotendeels in bed.” Aldus het jaarverslag van het Zuivelbureau.

Melk de Witte Motor

Vernieuwend en grootschalig was de campagne Melk. De Witte Motor. Van “melk moet” naar “melk is je eigen keus.” Die boodschap werd uitgedragen tussen 1983 en 1995 met advertenties, affiches en tv-commercials. Voor het direct contact met jongeren werd de popmuziek ingeschakeld: samenwerking met de Dolly Dots, aankleding van discotheken, sponsoring van de meeste Nederlandse popfestivals en een Milk House Disco. Na 1995 ging de Witte Motor in aangepaste vorm verder met reclame en activiteiten voor jongeren.