Deel dit artikel:

Voedingsadvies voor tieners van 14-18 jaar

Onderstaand overzicht laat zien wat een 14 tot 18-jarige per dag gemiddeld nodig heeft:

Brood 6 – 7 boterhammen
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 4 – 5 stuks of opscheplepels (225 – 250 gram)
Groente 4 opscheplepels (200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk of melkproducten 4 – 5 bekers (600 ml)
Kaas 1 plak (20 gram)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 100 -125 gram (gaar gewicht)
Boter, margarine, halvarine, bak- en
braadproducten en olie
45 – 50 gram (5 gram per boterham)
Vocht (inclusief melk) 1 – 1,5 liter

Bron: Voedingscentrum

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

De belangrijkste voedingsstoffen in melk zijn eiwit, calcium, zink, fosfor, foliumzuur en de vitamines B2, B6 en B12.
Hoeveel van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze voedingsstoffen levert 600 ml halfvolle melk je op?
Geldt voor 14-18 jarigen.

Vitamine B12 96%
Vitamine B2 77%
Calcium 63%
Fosfor 54%
Eiwit 38%
Zink 25%
Vitamine B6 14%
Foliumzuur 14%
Calorieën 11%

De op deze pagina geboden informatie is bedoeld als indicatie en kan nooit het advies van specialisten vervangen. Voor meer informatie over voedingsmiddelen en gedragspatronen ten aanzien van eetgewoontes verwijzen wij je graag naar de site van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).