Deel dit artikel:

Belangrijke voedingsstoffen

Melk is een waardevol voedingsmiddel met belangrijke voedingsstoffen voor de mens. Het bevat van nature eiwitten, vitaminen B2 en B12 en mineralen als calcium, kalium en fosfor. Dat zijn voedingsstoffen die elk lichaam iedere dag nodig heeft: waar ook ter wereld en hoe jong of oud ook.

Hier vind je een overzicht van de belangrijkste voedingsstoffen in melk en hun betekenis voor je lichaam:

  • Eiwitten: om weefsels zoals spieren in optimale conditie te houden en zorgt voor sterke botten
  • Vitamine B2: helpt bij vermoeidheid en het vrijmaken van energie uit voeding. Vitamine B2 heeft een positieve werking op je zenuwstelsel en is belangrijk voor je gezichtsvermogen. Zorgt ook voor de instandhouding van rode bloedcellen en de huid
  • Vitamine B12: is goed voor je zenuwstelsel en ondersteunt de aanmaak van rode bloedcellen. Zorgt voor een goede weerstand en helpt je bij een goed concentratievermogen
  • Kalium: goed voor je zenuwstelsel en normale werking van je spieren. Helpt ook bij het behoud van een normale bloeddruk
  • Calcium: zorgt voor sterke botten en tanden, is goed voor je spieren én ondersteunt de bloedstolling en spijsvertering
  • Fosfor: geeft stevigheid aan botten en tanden
  • Foliumzuur: heb je nodig voor de groei en voor vorming van witte en rode bloedcellen
  • Zink: goed voor een goede opbouw van spieren, botten, huid en haren en laat je afweersysteem goed functioneren

Melk is dus een waardevol voedingsmiddel met veel belangrijke voedingsstoffen voor de mens. Maar wat als je helemaal geen melk of melkproducten eet of drinkt?

In melk zitten van nature belangrijke voedingsstoffen, maar deze zitten ook in fruit, groenten, bonen, vlees, noten, granen en eieren. Om gezond te eten, dus met alle essentiële voedingsstoffen in juiste hoeveelheden, zal je goed je best moeten doen om van alles genoeg binnen te krijgen. Ook zul je meer geld uitgeven om een volwaardige voeding te krijgen. Twee glazen melk, een portie kaas of yoghurt op een dag is veel makkelijker én goedkoper.

Energie & de belangrijkste voedingsstoffen in melk

Hoeveel van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van deze voedingsstoffen levert 450 ml halfvolle melk je op? Geldt voor 19-50 jarigen.

Voedingsstof Percentage
Vitamine B2 66%
Vitamine B12 64%
Calcium 55%
Fosfor 40%
Eiwit 29%
Zink 19%
Foliumzuur 8%